Hoe je als B Corp meer impact maakt

Hoe je als B Corp meer impact maakt

bcorp-bijdrage-nov

Op vrijdag 11 november was Interface in Scherpenzeel het decor voor het vijfde B Corp community event dat georganiseerd werd door dutch. In het Awarehouse van Interface kwamen meer dan 70 gepassioneerde social entrepreneurs en intrapreneurs bij elkaar om kennis en ervaring te delen over social business impact. The Playmakers waren erbij met de breakout sessie ‘How to shape the best work conditions to align people, business & purpose’.

De breakout sessie stond in het teken van het op koers houden van de intrinsieke motivatie van medewerkers. Purpose-driven organisaties hebben het voordeel dat zij vanaf het begin gepassioneerde mensen aan zich weten te verbinden. Zij willen niets liever dan bijdragen aan de sociale missie van het bedrijf en zijn bereid zich daar vol voor in te zetten. Enthousiast en met veel energie worden er vanaf het eerste uur lange dagen gemaakt om ideeën om te zetten in succes. Maar hoe houd je die geweldige start up vibe vast? Hoe houd je mensen verbonden met de bedoeling en schep je de condities zodat zij eigenaarschap tonen voor de juiste activiteiten?

Doorbreek de traditionele patronen 

In de breakout sessie hebben we deelnemers meegenomen in een nieuwe manier voor het scheppen van stimulerende werkcondities. Een manier waarin medewerkers zelf met elkaar in dialoog gaan en praten over passie, overtuiging en groeimotivatie. Dit zelf doen past uitstekend bij de mentaliteit van B corps. “Medewerkers kunnen prima zelf keuzes maken, maar moeten wel de juiste focus hebben”. Die focus is soms lastig vast te houden. Er gebeurt veel in de wereld van sociaal ondernemen en er staat druk op het behalen van commerciële doelen. Dat zorgt voor een continue uitdaging in het op koers houden van de passie van de mensen en de bedoeling van de organisatie.

De uitdagingen van scaling up

De uitdagingen die de deelnemers in hun eigen organisatie ervaren, hebben vooral te maken met het professionaliseren van de business en het verbonden houden van de mensen. In een groeiende onderneming neemt op een gegeven moment de druk toe om commercieel te blijven presteren en zaken te structureren. Hoe doe je dat zonder te betuttelen en de passie van mensen lam te leggen? De eerste stap om deze uitdaging het hoofd te bieden, is het voeren van een continue dialoog die verder gaat dan praten over performance en resultaten. Een dialoog die gefaciliteerd wordt door collega medewerkers en die inzoomt op de drivers van mensen. Juist die drivers zorgen voor impact waarmee groeiende B corps het verschil maken.

 

Playmaker Team
Playmaker Team
THE PLAYMAKERS willen de wereld van werk mooier kleuren en dragen bij aan een wereld waarin ieder mens met plezier betekenisvol kan zijn.