De uniekheid van ieder mens persoonlijk

De uniekheid van ieder mens persoonlijk

Johan van den Elzen

“Ik geloof in de uniekheid van ieder mens persoonlijk”

Ik ontmoet vandaag Johan van den Elzen. Voormalig directievoorzitter van het Utrechtse advies- en ingenieursbureau Movares. Een echt mensen bedrijf, met medewerkers als belangrijkste assets. Waar had ik dit al eerder gehoord? Veel ceo’s hebben het over “de mens” als belangrijkste factor voor het bedrijf. Maar hoe oprecht zijn al deze uitspraken? Hoeveel ceo’s gebruiken die one-liners alleen maar omdat het zo goed klinkt. Zou het dan toch bestaan? Een ontvankelijke, nieuwsgierige ceo met lef?

Betekenisvol zijn

Stipt op tijd schudden wij elkaar de hand, het begin van een bijna twee uur inspirerend gesprek. Johan van den Elzen gaat na acht jaar Movares als zelfstandige door het werkleven. Zoals hij zelf zegt: “ik doe drie dagen onbezoldigd, en twee dagen bezoldigd werk”. Johan zet zich in voor de maatschappij, hij wil betekenisvol zijn en helpt mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt om meer waarde uit zichzelf te halen. Johan is momenteel actief in Eindhoven voor de PSV Foundation, waar hij werkt aan het versterken van de verbinding tussen de foundation en de samenleving. Zijn kennis en ervaring zet Johan onder andere ook in voor de START foundation waar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt geholpen worden weer te kunnen participeren. .“Het hebben van werk is zo belangrijk voor een mens”. Het wordt mij al snel duidelijk dat Johan een en al oprechtheid ademt. Hij houdt van het Nederlands voetbal elftal, muziek en van mensen.

De kracht van een ceo

De impact van een ceo voor het vormen en veranderen van een cultuur is enorm krachtig, verteld Johan. “Voordat ik bij Movares kwam waren de medewerkers gewend dat de ceo grafieken presenteerde en cijfers aan het begin van het jaar”. “Ik vertelde gewoon verhalen over mensen”. Het gevolg hiervan was dat medewerkers voelden dat er een “mensen wind” ging waaien. Je kwetsbaar durven opstellen. Delen waar je blij van wordt en waar je energie van krijgt dat komt bij mensen aan. Hier destilleren vanzelf belangrijke organisatie principes uit.

Het anker van het bedrijf

De Movares principes integer en transparant, betrokken, vernieuwend en duurzaam fungeerde als een soort reflectieladder voor de toekomstige richting. De oprechte interesse in mens en werk versnelde besluitvorming in goede en in slechte tijden. Het persoonlijke commitment om mensen inzetbaar te houden leverde ook in economisch mindere tijden good-will op. Er wordt bij bedrijven over het algemeen nog teveel naar binnen toe gerekend zegt Johan. Minder fte’s kan weliswaar een besparing voor je bedrijf betekenen. Alleen wanneer je het “zichtsveld” vergroot en naar de maatschappelijke impact kijkt ben je bezig met waarde vernietiging. Door het verliezen van een baan zet je het sociale leven van iemand op zijn kop. En belast je de maatschappij met kosten. Je zult er alles aan moeten doen als bedrijf om mensen waardevol werk te verschaffen”.

Sleutel naar impact

In werk wordt onder andere autonomie steeds belangrijker, wat werkte goed in jouw aanpak? “Ik vertelde alleen wat ik niet wilde.” Het gevolg hiervan was dat mensen voldoende ruimte kregen voor eigen creativiteit en een invulling. Ertoe doen, blijven leren, uitgedaagd worden en plezier hebben, zijn gedragingen die steeds belangrijker worden. Je ziet dat veel bedrijven van binnenuit allerlei fluffy initiatieven starten. Het introduceren van happiness officers, geluksbarometers en of zoek jezelf programma’s. Is dit de remedie voor een omgeving waar iedereen uniek kan zijn? Zodra je dit gaat managen vanuit een afdeling gaat het al niet meer werken. Het is namelijk iets van iedereen. Echt impact maken wordt gedreven vanuit de oprechtheid van de ceo of founder. Het moet intrinsiek en verweven zijn met elkaar.

Het echt oog hebben voor de uniekheid van individuen heeft in de acht jaar Movares zijn vruchten afgeworpen. De aanpak van Johan van den Elzen leidde onder andere tot het invulling geven aan een volwassen arbeidsrelatie, waarbij flexibiliteit en individuele behoeften sleutelbegrippen zijn. In september 2010 werd Movares uitgeroepen tot Beste Werkgever door Effectory in de categorie bedrijven met meer dan 1000 medewerkers. Een externe bevestiging van een vertrouwensproces van sociale innovatie dat bij Movares de sociale agenda bepaalde. Met werkplezier en volwassen arbeidsverhoudingen als gids voor de sfeer in het bedrijf en het succes van het bedrijf.

Movares hield met de koers van Johan in de economisch zware tijd de nettowinst netjes op lijn.

Playmaker Team
Playmaker Team
THE PLAYMAKERS willen de wereld van werk mooier kleuren en dragen bij aan een wereld waarin ieder mens met plezier betekenisvol kan zijn.