Succesvol bedrijf gaat verder dan een WHY

Word jij onze stagiair?
10 februari 2017
Jong bedrijf metMotion gaat voor meer impact
17 februari 2017
Alles weergeven

Succesvol bedrijf gaat verder dan een WHY

Begrijpen en Voelen

Met de opkomst van de Why van Simon Sinek is het idee ontstaan dat de organisatiekern ‘bedacht’ kan worden, dat we het met ons hoofd kunnen beetpakken. Maar echt begrijpen waar de organisatie voor bedoeld is, zit op een diepere laag en komt voort vanuit gevoel. Het gaat over het meebewegen op de stroom van de organisatie en van daaruit begrijpen wat nodig is om de organisatie te laten groeien. Toch is het behoorlijk lastig om in een zakelijke context ruimte te geven aan de gevoelslaag.

Diepere connectie in werk

Gelukkig stellen steeds meer bedrijven zich open voor nieuwe vormen om hoofd en hart te verbinden. Als we kijken naar het lage percentage mensen dat zich echt betrokken voelt bij werk, dan is die beweging naar een diepere connectie ook noodzakelijk. De impact is immens, zo hebben we onlangs ervaren bij een directieteam die we hebben geholpen bij het betekenis geven aan de organisatiedroom. Centraal stond de betekenis van de organisatie: “waarvoor zijn wij bedoeld? “Deze vraag was al meerdere keren in de directie besproken, ook samen met de founding shareholders, maar het resultaat voelde nog niet kloppend.

Leidende principes

We zijn in een ready2play sessie op zoek gegaan naar de kern van het bedrijf, datgene waar het in de organisatie echt over gaat. We hebben gesprekken gevoerd met de founders en de founding shareholders en zijn in dialoog gegaan over datgene er voor hen toe doet in werk en waarom. Uit deze openhartige verhalen hebben we zes leidende principes gedestilleerd. Deze zijn we in de ready2play sessie gaan rangschikken met het MT. Maar het proces van ordenen liep vast. Het werd een discussie met uitwisseling van argumenten waar de groep niet uitkwam. Deze rationele manier bracht het MT niet verder.

Systemisch waarnemen

We besloten de leidende principes in een systemische constellatie te zetten. We schoven de tafels aan de kant en hebben de ceo gevraagd om de belangrijkste leidende principes een plek te geven in de ruimte. In totaal werden vier leidende principes opgesteld: ‘ be a cool company’, ‘enable breakthrough discoveries in life science’, ‘create the best tools’ en ‘create new ways to apply’. Door deze constellatie werd niet alleen de ratio geactiveerd maar ook het gevoel.  Direct werd zichtbaar dat de kern van de organisatie gaat over het mogelijk maken  van breakthrough discoveries. De klant werd ingebracht en maakte direct een connectie met dit leidende principe. Daarachter stond ‘the cool company’ met de ceo als verbindende schakel.

Fundament voor focus en verbondenheid

Na het zichtbaar en voelbaar maken van de leidende principes kon de ceo de organisatiebedoeling in een volzin opschrijven. Hier stond in een keer het fundament van de organisatie, waarvan iedereen voelde dat het klopte. Hiermee werd de basis gelegd om in de toekomst de juiste besluiten te kunnen nemen. Daarbij is het een anker waaraan mensen zich kunnen verbinden. Om hen verbonden te houden is een betekenisvolle werkomgeving nodig. In de volgende stap gaan we met de organisatie aan de slag die omgeving mogelijk te maken.
Playmaker Team
Playmaker Team
THE PLAYMAKERS willen de wereld van werk mooier kleuren en dragen bij aan een wereld waarin ieder mens met plezier betekenisvol kan zijn.