Wanneer je echt leert verbinden met medewerkers, heb je geen psychologen nodig om puin te ruimen.
Vorige week mocht ik aanschuiven in een programma over het wegvallen van sociale cohesie op het werk. Een programma voor communicatie professionals dat de essentie belichtte voor frequente en kwalitatieve communicatie binnen bedrijven in crisistijd. Een periode waar de menselijke veerkracht en vindingrijkheid meer dan nodig is. En dat deze flinterdun is, legt twee maanden verplicht thuiswerken haarfijn bloot.
3 redenen waardoor werknemers extra stress ervaren.
1) Het vervagen van werk en privé waardoor medewerkers langer “aan” staan.
2) Missen van het echte gevoel van samen zijn door functionele groepsgesprekken.
3) Onduidelijke kaders en doelen, vergezeld van onregelmatige feedback.
Het niet in verbinding blijven met je team en bespreekbaar maken wat ertoe doet, verlaagt emotionele gesteldheid en productiviteit. Het in gesprek gaan over de juiste dingen, voorkomt dat je externe psychologen moet inschakelen.
Ga daarom frequent in dialoog met je team en leer #medewerkers reflecteren op de energie en stressbronnen in het werk.
Stel krachtige vragen:
*Wat houd je in het dagelijkse werk zoal bezig?
*Waar krijg je energie van?
*Welke dingen in het werk boeien je het meest?
Wil je meer weten over het echt verbinden met medewerkers? Download dan hier de 10 online tips.