Meer focus en succes bij groei

De uniekheid van ieder mens persoonlijk
11 april 2017
Alles weergeven

Meer focus en succes bij groei

Steeds meer jongeren starten na hun studie een eigen onderneming. Ze hebben niet de behoefte om in een vaste baan te beginnen en zoeken avontuur en vrijheid in hun werk. Eind April waren we te gast bij Jong MKB Amsterdam voor het verzorgen van een workshop over de persoonlijke impact als ondernemer op het succes van het bedrijf. Met een groep van 10 deelnemers hebben we gesproken over uitdagingen in het werk en nieuwe vormen van organiseren.

Motieven van jonge ondernemers

De tijd van groot, groter, grootst is voorbij. Jonge ondernemers hebben andere drijfveren die hen motiveren om een eigen bedrijf te starten. Het gaat in de kern vaak over vrijheid, vernieuwing en creativiteit.

Start dock Amsterdam Jong MKBHet zijn kenmerkende behoeften voor de jongere generatie die steeds minder zitten te wachten op een omgeving waar hen wordt verteld wat ze moeten doen. Waar mensen in een hokje passen. Waar targets vanuit het management worden opgelegd.

Wat is echt belangrijk?

Ondernemers zijn mensen die een droom hebben, een drive om impact te maken in de wereld, groot of klein. Ze voelen een zekere drang om bepaalde zaken te verbeteren, te doorbreken. Deze drang komt voort uit persoonlijke drijfveren die belangrijk zijn. We noemen dit ook wel leidende principes, datgene wat echt belangrijk is en wat mensen voortstuwt in het werk.

De bedoeling van het bedrijf

Hiermee wordt de bedoeling van het bedrijf bepaald. De leidende principes staan voor de kern van de onderneming. Het zijn vaak onbewuste drijfveren die lang niet altijd worden uitgesproken maar die wel aanwezig zijn in het bedrijf. Mensen voelen het en merken het als de oorspronkelijke drijfveren niet langer worden nageleefd.

We maken daarom de leidende principes van ondernemers zichtbaar en bespreekbaar. Dat hebben we in de sessie met Jong MKB gedaan door de deelnemers te laten tekenen: “wat is voor jou persoonlijk in het werk echt belangrijk.”

Praktijkvoorbeeld

Een mooi voorbeeld kwam van Meike Korpershoek, eigenaar van de Taalprof. De ambitie van de Taalprof gaat over “studenten in het hoger onderwijs in staat stellen om goede teksten te schrijven”. Dat is de zichtbare missie van de Taalprof.

Start dock Jong MKBIn de tekening van Meike ging het over het wegnemen van blokkades en gelijke kansen voor ieder mens. Dát zijn de leidende principes die schuil gaan achter de ambitie van het bedrijf. Ze vormen de basis voor de bedoeling van de onderneming en zijn van diepere betekenis. Het zijn de principes waar mensen, klanten en leveranciers op aanhaken, veel meer dan op de gecommuniceerde ambitie en impact.

Dialoog over drijfveren

Toch blijkt het in de praktijk lastig om over deze dieperliggende drijfveren te praten. De meeste deelnemers hebben het hier zelden expliciet over in het bedrijf. Ze hebben vooral informele gesprekken met elkaar en vertrouwen erop dat iedereen het juiste doet. Vaak pas als er iets mis gaat, volgt een formeel gesprek. Wat zou er gebeuren als er wel expliciet over drijfveren gesproken zou worden?

Wij helpen ondernemers om hun leidende principes zichtbaar en bespreekbaar te maken. Het wordt gelukkig steeds normaler om het hier met elkaar over te hebben. De betekenis van bedrijven wordt meer en meer een reden om te willen kopen, leveren of werken bij een bedrijf. Daarom stimuleren we intern een collegiale waarde dialoog tussen mensen. Om trouw te blijven aan de bedoeling van het bedrijf en de bijdrage van mensen positief op koers te houden.

Playmaker Team
Playmaker Team
THE PLAYMAKERS willen de wereld van werk mooier kleuren en dragen bij aan een wereld waarin ieder mens met plezier betekenisvol kan zijn.