René de Heij over oprechte aandacht en sociale innovatie

Oprechte aandacht: dé basis voor sociale innovatie
28 april 2015
De organisatiedroom van Trivento
2 juli 2015
Alles weergeven

René de Heij over oprechte aandacht en sociale innovatie

Oprechte communicatie wordt in de huidige netwerksamenleving steeds belangrijker. Daar gelooft ook René de Heij in, voormalig directeur van e-commerce bedrijf Drukwerkdeal.nl. René was tot april van dit jaar eindverantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken binnen het bedrijf samen met managing director Marco Aarnink. “Ik geloof in kwetsbaarheid en niet in afschermen. Echt in contact staan met de ander en bij jezelf blijven, dat is echte communicatie”.

René de Heij is het voorbeeld van een leider die vanuit oprechte aandacht acteert: ‘Ik zie het als mijn taak om de magie van het bedrijf overeind te houden, naast de ondernemer. Ondernemers leven in het moment en zijn vaak opportunistischer. Ik probeer de kern van de ondernemer naar boven te halen. Dat betekent dat je in staat moet zijn om de 1e én 2e viool te spelen. Dat is voor veel managers niet vanzelfsprekend. Zij zijn gewend de touwtjes in handen te hebben. Willen dat ook het liefste’.  René voelt zich volledig op zijn plaats als partner van de Founder. ‘Ik probeer de spontaniteit en onbevangenheid van de ondernemer te combineren met het professionaliseren van de business’.

Circle of smile

Business bedrijven is een kwestie van ambassadeurs creëren die graag met je willen werken. René noemt dit bij Drukwerkdeal.nl de door de ondernemer geïntroduceerde circle of smile: ‘Zorg voor een omgeving waar mensen plezier hebben. Bij Drukwerkdeal werden met medewerkers verfshoots georganiseerd voor visuals op de site, promoties en social media. De energie die daaruit vrij kwam hebben we verbonden aan ons merk. Zo creëer je ambassadeurs in alle lagen van de organisatie. Om die reden laten we ook altijd een dwarsdoorsnede van onze medewerkers naar beurzen gaan en niet alleen klantmanagers. Dit werkt zeer positief voor branding en vergroot de betrokkenheid van iedereen’.

Brug slaan tussen ratio en gevoel

René ziet een duidelijk verschil tussen ondernemers en managers: ‘Met ondernemers gaat het over ontwikkelen, inspireren en innoveren. Managers zijn regelmatig meer bezig met risicomijden en controleren: ‘zodra er meer financiële mensen bezig zijn met het uitleggen van cijfers dan het ontwikkelen van cijfers, is het tijd om op te letten’. De Heij ziet de overheersende ratio in de grote organisaties als een potentieel gevaar en een belangrijke oorzaak voor een gebrek aan tijdige innovatie. ‘Mensen die jaar na jaar op managementfuncties blijven zitten, doen dat te vaak vanuit een vorm van eigenbelang terwijl steeds de vraag centraal moet staan of je de juiste waarde toevoegt. Vaak doen ze dit vanuit rationele overwegingen, terwijl de gevoelskant  juist nodig is voor inspiratie, beleving en ondernemerschap‘. Die gevoelskant wordt steeds belangrijker. Het is de kunst voor organisaties om de brug te slaan tussen ratio en gevoel. Alleen ‘als de invloed en ruimte om passie te executeren aanwezig  is kun je doelen bereiken’, aldus De Heij.

Politiek en ego buiten de deur houden

René zou het liefste zien dat organisaties politiek en ego zo lang mogelijk buiten de deur houden: ‘Ik geloof dat mensen nooit langer dan 4 á 5  jaar op 1 plek moeten werken. Langer blijven verstoort de wendbaarheid’. René haalt een uitspraak van Marco Aarnink aan voordat die besloot zijn bedrijf Drukwerkdeal te verkopen. Marco zei tegen me: ‘René, de mensen die Drukwerkdeal.nl groot hebben gemaakt, kunnen het bedrijf misschien niet nog groter maken’. Dit besef is typerend voor de ondernemer die vanuit intuïtie handelt en zeker ook met respect voor zijn mensen. Het getuigt van lef, kracht en zelfreflectie. Juist deze eigenschappen zullen in de toekomst steeds belangrijker worden. Long life employment is allang passé, maar nog niet iedereen durft ‘de baan voor het leven’ los te laten. Door hierover open en duidelijk te communiceren kan de beweging hand in hand gaan met employee happiness.

Innovatie apart organiseren

De economische crisis heeft zijn sporen nagelaten in het bedrijfsleven. René ziet sindsdien (nog) meer focus op korte termijn denken, risicomijden en kostendenken. ‘Organiseer innovatie daarom apart want de huidige drivers beperken vernieuwing’. Het oude model van afdelingsgeorganiseerde structuren volstaat niet meer. Toch wordt deze nog 1 op 1 geprojecteerd. Gevolg? Innovatie komt niet van de grond. ‘Het lukt grote organisaties niet om de bedreiging van innovatie eruit te halen. Daarom is het verstandig om voor innovatie te richten op jonge bedrijven. Die kunnen het wel. Zij hebben de focus liggen op transparantie en vertrouwen’, aldus René. ‘Bij grote organisaties hangen de kernwaarden op de muur wat vaak een teken is dat ze niet onder de mensen leven’.

De Heij gelooft in kleine teams met end to end verantwoordelijkheid. ‘Klantenwensen veranderen steeds sneller en innovatieve ideeën moeten snel worden geïmplementeerd. Door verandering centraal te stellen en verantwoordelijkheid te leggen bij de steeds hoger opgeleide medewerker en vooral niet alleen bij een selecte groep stakeholders kan een organisatie een onderscheidende betrokkenheid creëren’.

Lol en passie op de balans

In alle uitingen van René komt werkplezier naar voren. ‘Doe zoveel mogelijk de dingen in je werk die je leuk vindt en stop mensen niet in een hokje, stel kwaliteiten centraal’. Passie en lol zijn daarin belangrijke factoren. Werk vanuit je hart en zorg voor verbinding met de mensen om je heen. Toch zien we deze aspecten niet terug op de balans van bedrijven. Waarom eigenlijk niet? Als passie en lol zo belangrijk zijn, dan moeten ze toch veel meer aandacht krijgen? Het is duidelijk dat we deze wens delen met René. De vraag is hoe organisaties dit vorm kunnen geven. Daarover gaan we op 15 juni a.s. in gesprek met leiders en innovators uit MKB en corporate omgeving. René is hierbij ook aanwezig en deelt graag zijn visie.

Wil je ook meepraten over passie, werkplezier en nieuwe vormen van organiseren? Meld je dan aan voor de Social Innovation Journey en deel ook jouw visie met ons! Er zijn nog enkele plekken beschikbaar.

Maaike Huisman
Maaike Huisman
Maaike Huisman is co-owner van THE PLAYMAKERS en werkt samen met Jos van Snippenberg en een groeiend kernteam aan het bouwen van Playzones. THE PLAYMAKERS willen de wereld van werk mooier kleuren en dragen bij aan een wereld waarin ieder mens met plezier betekenisvol kan zijn.