Wat je kunt doen om medewerkers online op koers te houden?
Urgent nu bedrijven thuiswerken hebben verplicht om de verspreiding van het Corona virus in te dammen.
Vooral in tijden van chaos en turbulentie, worden knelpunten binnen het bedrijf of het team goed zichtbaar. Zaken die je misschien al lang had geconstateerd, maar waaraan je net onvoldoende prioriteit gaf.
Één van de zaken die nu op veel plekken zichtbaar wordt, is hoe je op een goede manier in verbinding blijft met medewerkers. Dan bedoel ik niet de reguliere updates in Meet.Google, Zoom of Skype, maar echt de verbinding door in gesprek te zijn.
Veel online meetings zijn erg gefocust op de snelle check in, het bespreken van de week- en dag topics en laten weinig ruimte voor individuele aandacht.
Aandacht die nog essentiëler is dan in de kantooromgeving.
Daarom:
👉 Blijf dagelijks in contact met je medewerkers
👉 Maak bespreekbaar wat ertoe doet
Oprecht aandacht geven houd niet op bij het stellen van een startersvraag. Het gaat er met name om dat je je verdiept in de antwoorden. Wat is de betekenis erachter, het gevoel?
Hier zijn wat startersvragen:
👉 Wat doe je momenteel om een goede balans te houden tussen het werk en je privéleven?
👉 Wat zijn de grootste uitdagingen in het werk momenteel?
👉 Welke ondersteuning is het meest passend voor jou om je doelen te kunnen realiseren?
👉 Wat heb je precies nodig om het beste van jezelf te kunnen geven?
Wanneer je ervaart dat medewerkers extra aandacht en ondersteuning nodig hebben kom dan in actie. Te lang wachten veroorzaakt twijfel en onzekerheid en dat wil je juist voorkomen.
Geef meer aandacht aan jouw belangrijkste kapitaal, je medewerkers.